In een aantal andere voorbeelden geven we aan hoe de doelgroepen die voor een bepaald project het meest relevant zijn in kaart te brengen op basis van o.a. herkomst, bestemming incidenteel/frequent gebruik. Het is echter mogelijk die doelgroepen nog specifieker in kaart te brengen op basis van project-specifieke wensen. Daarbij wordt dan gebruikt gemaakt van datasets die vrij beschikbaar zijn of beschikbaar zijn bij een overheid (zoals Gemeente). Denk daarbij bijvoorbeeld aan:
- Autobezit (aantal auto’s geregistreerd op naam bij RDW) per postcodegebied (interessant voor bijvoorbeeld een deel-auto project)
- Etniciteit op basis van CBS data (intersssant voor de keuze voor de juiste marketingmix)
- Gemiddeld inkomen per postcode (interessant voor keuze van aanbod aan reisalternatieven)
- Aantal werkzoekenden per gebied (interessant bij bepalen reismotieven en -alternatieven)
- Inzicht in drijfveren op basis van onderzoek door marketingbureaus (voor keuze media en boodschap)
- CBS-gegevens over bevolkingsdemografie (zoals leeftijd, opleiding, samenstelling huishouden, etc.), maar ook CBS-onderzoekgegevens zoals (on)veiligheidsbeleving
- Gegevens die beschikbaar zijn over ondernemingen in een gebied (bedrijfstak, aantal werknemers, etc.)